Jestem nauczycielką języka angielskiego. Pragnę przedstawić Państwu plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego.
Główne cele awansu:
- uczestniczyć w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu oraz potrzeb szkoły,
- samodzielnie lub przez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności zawodowe,
- poznawać przepisy dotyczące systemu oświaty, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły.
STREFA ROZWOJU ZAWODO-WEGO
|
Lp.
|
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI
|
DOWODY REALIZACJI
|
TERMIN
|
O R G A N I Z A C Y J N A
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
|
Poznanie procedury awansu zawodowego.
Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu.
Poznanie organizacji zadań i zasad funkcjonowania szkoły.
Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań.
Dokumentowanie realizacji planu rozwoju.
Współpraca z biblioteką szkolną w zakresie propozycji zakupu środków dydaktycznych do nauki języka angielskiego.
Przygotowanie projektu sprawozdania.
|
· Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego (ustawa, rozporządzenie)
· Rozmowa, zawarcie kontraktu · Wzajemna obserwacja zajęć wg potrzeb nauczyciela stażysty i zaleceń opiekuna stażu
· Analiza dokumentacji: - statutu szkoły - planu wychowawczego szkoły - regulaminów - wewnątrzszkolnego systemu oceniania - wewnątrzszkolnego systemu wychowania - kalendarza imprez szkolnych · Omówienie w/w dokumentów z opiekunem stażu
· Uczestnictwo w posiedzeniach rady pedagogicznej · Uczestnictwo w zebraniach zespołu d/s Szkolnego Programu Wychowawczego oraz zespołu ds. Edukacji Językowej i Europejskiej (m. in. komputerowe opracowanie sprawozdań z pracy zespołu) · Współpraca z dyrektorem szkoły · Współpraca z rodzicami · Udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli – rady szkoleniowe
· Gromadzenie dokumentów, zaświadczeń, scenariuszy zajęć, zdjęć.
· Doradztwo w sprawie zakupu materiałów dydaktycznych.
· Autorefleksja, autoanaliza, opis realizacji planu rozwoju.
|
Plan rozwoju zawodowego
Kontrakt Harmonogram hospitacji
Zapis w dokumentacji przebiegu stażu
Lista obecności Protokoły z posiedzeń zespołów
Zebrane dokumenty
Zaświadczenie
Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego
|
VIII/IX 2003
IX 2003 Raz na dwa miesiące, wg potrzeby
IX/X 2003
Okres stażu
Okres stażu
Okres stażu
V 2006
|
O S O B I S T A
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
|
Wstępna ocena własnych umiejętności.
Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji.
Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej, wymiana doświadczeń.
Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem.
Obserwacja i analiza możliwości i postępów ucznia (klasy). Rozwijanie i doskonalenie umiejętności interpersonalnych.
Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnątrzszkolnym doskonaleniu.
|
· Autorefleksja.
· Ukończenie uzupełniających studiów magisterskich i uzyskanie tytułu magistra filologii angielskiej.
· Lektura prasy pedagogicznej, poznawanie najnowszych opracowań dotyczących nauczania języka angielskiego · Studiowanie literatury pomocnej w rozwiązywaniu problemów wychowawczych · Wymiana doświadczeń z wychowawcami i pedagogiem szkolnym.
· Sprawowanie opieki pedagogicznej nad studentami odbywającymi praktykę asystencką · Prowadzenie otwartych zajęć dla studentów, opracowanie scenariuszy zajęć, obserwowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez studentów · Prowadzenie otwartych zajęć dla innych nauczycieli · Udoskonalenie planu wynikowego z języka angielskiego dla klas IV-VI oraz nauczycielskiego systemu oceniania dla klas IV -VI
· Przygotowanie, przeprowadzenie i podsumowanie ankiety sprawdzającej trudności uczniów w uczeniu się języka angielskiego · Zbieranie informacji o uczniu wg karty obserwacji. Sporządzenie dokumentacji opisowej postępów ucznia. Prowadzenie tzw. Raportu Postępów Ucznia dla klas VI.
· Udział w różnych formach doskonalenia zawodowego · Udział w warsztatach metodycznych
|
Dyplom ukończenia studiów
Spis lektur
Plan praktyk Scenariusze zajęć
Plan wynikowy Nauczycielski system oceniania
Ankieta
Raport Postępów Ucznia, karta obserwacji
Zaświadczenia o ukończeniu formy doskonalenia
|
VIII/IX 2003
IX 2003- VI 2005
Okres stażu
Okres stażu
IX/X 2003
Okres stażu
Okres stażu
|
D Y D A K T Y C Z N A
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
|
Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu oraz innych nauczycieli.
Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu i dyrektora.
Analiza własnych zajęć, określenie mocnych i słabych stron własnej pracy.
Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej.
Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej
Popularyzacja nauki języka angielskiego wśród uczniów. Rozwijanie postawy ciekawości, otwartości i tolerancji wobec innych kultur.
|
· Hospitowanie zajęć wg wcześniej opracowanego harmonogramu · Omówienie wyników hospitacji
· Opracowanie scenariuszy zajęć, konsultacja, analiza, ewaluacja.
· Dokumentacja efektów własnej pracy
· Prowadzenie lekcji z wykorzystaniem Internetu oraz płyt multimedialnych · Wykorzystanie komputera do opracowania testów, konkursów, dyplomów oraz scenariuszy lekcji. · Wykorzystanie materiałów dydaktycznych dostępnych w Internecie
· Aktywny udział w formach doskonalenia zawodowego adekwatnych do potrzeb nauczyciela i szkoły: a) udział w kursach i warsztatach metodycznych b) systematyczne stosowanie aktywnych metod na lekcjach ze szczególnym uwzględnieniem dramy, metody projektu oraz zabaw i gier dydaktycznych w nauczaniu języka angielskiego w kl. II - III c) uzupełnianie biblioteczki nauczyciela o materiały dodatkowe pochodzące z różnych źródeł (testy, ćwiczenia, środki dydaktyczne, gry itp.)
· Współpraca w przygotowaniu projektu dotyczącego realizacji tematyki europejskiej w szkole · Współpraca w przygotowaniu lekcji o Unii Europejskiej, zaproszenie gościa · Przygotowanie konspektów lekcyjnych o tematyce unijnej oraz pomocy dydaktycznych dla innych nauczycieli · Przygotowanie i przeprowadzenie konkursów wiedzy o Unii Europejskiej · Przygotowanie i przeprowadzenie konkursów z języka angielskiego · Organizowanie wystaw prac uczniów · Zbieranie pomocy dydaktycznych do sali językowej · Zorganizowanie konkursu na najciekawszy projekt · Przeprowadzenie lekcji o kulturze, historii, geografii krajów anglojęzycznych · Przeprowadzenie konkursu dotyczącego informacji o krajach anglojęzycznych
|
Wnioski z hospitowanych zajęć, scenariusze zajęć hospitowanych
Scenariusze zajęć własnych
Ocena własnej pracy na podstawie uwag opiekuna
Scenariusze lekcyjne, testy, kserokopie materiałów opracowanych komputerowo
Świadectwa i zaświadczenia o ukończeniu poszczególnych kursów
Scenariusze zajęć
Biblioteczka nauczyciela
Scenariusze imprez, zestaw pytań konkursowych, konspekty lekcyjne, zaświadczenia, zdjęcia, sprawozdanie
|
Okres stażu
Raz na dwa miesiące
Okres stażu
Okres stażu
Okres stażu
Okres stażu
Okres stażu
|
W Y C H O W A W C Z O - O P I E K U Ń C Z A
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
|
Zapoznanie się z programem wychowawczym szkoły, zadaniami nauczyciela.
Realizowanie zadań wychowawczych i opiekuńczych nauczyciela wychowawcy. Poznanie sytuacji rodzinnej uczniów.
Kontakty z rodzicami.
Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków uczniom.
Integracja zespołu klasowego.
Kształtowanie postaw obywatelskich: - wpajanie szacunku dla tradycji i historii - kultywowanie tradycji narodowych, rodzinnych - zapoznanie z dorobkiem kulturowym narodu polskiego
Kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych, promocja zdrowego stylu życia , uświadomienie zagrożeń związanych z nałogiem.
Propagowanie ekologicznego modelu życia
|
· Analiza dokumentu, omówienie jego treści z opiekunem stażu
· Rozpoznanie i rozwiązywanie problemów wychowawczych uczniów · Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków poprzez spotkania z rodzicami · Rozmowy i obserwacje uczniów
· Współpraca z rodzicami uczniów, wychowawcami klas, pedagogiem szkolnym.
· Dbanie o bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć, nadzór nad czystością i wystrojem sali językowej.
· Organizowanie wspólnych wyjść, wycieczek, wyjazdów. · Uczestnictwo wraz z uczniami w różnych formach kulturalnych (kino, teatr)
· Wprowadzenie elementów wychowania regionalnego na godzinach wychowawczych · Przygotowanie i przeprowadzenie uroczystości imprez klasowych, takich jak: wigilia klasowa
· Realizacja tematów prozdrowotnych na lekcjach wychowawczych
· Udział z klasą w akcjach „Dzień Ziemi”, „Sprzątanie Świata” · Przygotowanie tematycznych gazetek ściennych
|
Program wychowawczy szkoły
Dokumentacja w dzienniku klasowym, Plan pracy wychowawcy klasowego,
Zaświadczenie od pedagoga szkoły, adnotacje w dzienniku
Notatki własne
Adnotacja w dzienniku Notatki własne
Adnotacje w dzienniku klasowym, karty wycieczek
Plan pracy wychowawcy klasowego
Plan pracy wychowawcy klasowego
|
Okres stażu
Okres stażu
Okres stażu
Na bieżąco
Okres stażu
Okres stażu
Okres stażu
Okres stażu
| Opracowanie: Aneta Landmesser |